Óvodai nevelő - pályaorientációs felmérés (2024. március 13-14.)

admin küldte be 2024. 02. 27., k – 08:25 időpontban

Az SZTE Kossuth Zsuzsanna Technikum és Szakképző iskola pályaorientációs felmérést szervez az 5 0188 25 02 óvodai nevelő szakmai képzésre jelentkezőknek.

Időpont

2024. március 13-14.
A névre szóló időbeosztást március 6-án fogják megkapni email-ben.

Helyszín

SZTE Kossuth Zsuzsanna Technikum és Szakképző iskola Szeged, Kodály tér 1.

Kérjük,
  • hozza magával a személyes iratait
  • testi felméréshez szükséges felszerelést
További információ az alábbi e-mail-címen kérhető:
  • Kojnok Tünde szakmai igazgatóhelyettes kojnok.tunde@szte.hu
  • telefonon: 62/550-486 (106-os mellék, titkárság)

A felmérés témakörei

1. Az ének-zenei felmérés

Célja:
annak megállapítása, hogy rendelkezik-e az óvodai nevelő pálya gyakorlásához szükséges zenei ismeretekkel
Feladat:
  • a hallásvizsgálat keretében néhány magyar népdal vagy játékdal előadása emlékezetből, szabad választás alapján. A dalokat más-más kezdőhangról is meg kell tudni szólaltatni. Javasolt legalább 3 gyermekdallal vagy népdallal készülni.
  • a zenei emlékezet vizsgálata során egyszerű, rövid ritmussorok visszahangoztatása (negyed-, nyolcad-, pontozott ritmus és szinkópa kombinációiból) tapsolással, kopogással; néhány hangból álló egyszerű dallamok visszaéneklése dúdolással vagy szolmizálva.
  • A következő dalok ismerete nem elvárás, de mintaként szolgálhat a felkészüléshez:
    Játékdalok: Cickom, cickom, Hej, koszorú, koszorú, Mit játszunk, lányok?, Bújj, bújj, zöld ág, Csön, csön, gyűrű, Csiga-biga gyere ki, Hej, tulipán, tulipán, Csip, csip, csóka, Hatan vannak a mi ludaink, Lipem-lopom a szőlőt
    Népdalok: Ettem szőlőt, most érik, Hull a szilva a fáról, Érik a szőlő, Által mennék én a Tiszán, Hej, Dunáról fúj a szél, Tavaszi szél vizet áraszt, Ősszel érik, babám, Béres legény, A csitári hegyek alatt, Este van már, csillag van az égen

Az elbírálás alapvető szempontja, hogy a jelentkező rendelkezzék az ének-zenei tevékenység vezetéséhez, tanításához nélkülözhetetlen zenei hallással, egészséges énekhanggal és megfelelő hangterjedelemmel.

2. A beszédfelmérés

Célja:
annak megállapítása, hogy a jelentkezőt beszédállapota alkalmassá teszi-e az óvodai nevelő pályára.
Feladat:
  • 10–15 soros nyomtatott prózai szöveg felolvasása, szükség szerint a szöveg reprodukálása, illetve beszélgetés. A szöveget közismert gyermekirodalmi művekből jelölik ki. A jelentkezőnek a felolvasandó szöveg előzetes megismerésére időt adnak.
  • A szóbeli szövegalkotó képesség felmérése kötetlen beszélgetés keretében.
Az elbírálás szempontjai:
  • Vannak-e a jelentkezőnek hangképzési zavarai (pöszeség, raccsolás, selypítés, orrhangzós beszéd, a magánhangzók igen zárt képzése, egyéb beszédhangképzési hibák).
  • A jelentkező beszédritmusában észlelhetők-e súlyos zavarok (dadogás, értelemzavaró hadarás, leppegés, pattogás).
  • A felolvasás mennyire értelmes, követhető, kifejező.
  • A tájnyelvi ejtés nem beszédhiba, tehát nem kizáró ok.
Kizáró okok:
  • hangképzési rendellenességek,
  • ritmuszavarok,
  • a beszéd megértését akadályozó rendkívül zárt ejtés.

3. A testi felmérés

Célja:
annak megállapítása, hogy a jelentkező rendelkezik-e azokkal az alapvető motoros (testi) képességekkel, amelyek feltételei az óvodai testnevelés gyakorlati anyag elsajátításának, az óvodai nevelő pálya gyakorlásának.
Követelmények:
  • közepes iramú, folyamatos futás (lány: 3 perc, fiú: 5 perc),
  • oktató által vezetett zenés gimnasztika folyamatos végzése, a főbb alapformák végeztetésével (szökdelések, karkörzések, törzshajlítások, felülések, törzsemelések és rugózások),
  • egyensúlyozó járás fordulatokkal, két zsámolyra helyezett felfordított padon,
  • néhány lépés nekifutásból – keresztbe állított és felfordított – pad átugrása egy lábról, érkezés páros lábra, guggolásba,
  • célba dobás függőleges célra (kosárlabda palánk) egykezes dobással, kislabdával, 8 m-ről,
  • labdaadogatások helyben futás közben párokban, ügyes és ügyetlen kézzel, felfújt labdával,
  • labdavezetés ügyes és ügyetlen kézzel,
  • függés hajlított karral (lány: 5 mp, fiú: 8 mp),
  • mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás (lány: 3-szor, fiú: 6-szor).
Kizáró okok:
  • a kondicionális állapotra és a mozgáskoordinációra utaló olyan gyenge teljesítmény, amely intenzív gyakorlással nem javítható, valamint
  • testnevelés alóli felmentés

4. Pályaorientációs beszélgetés

Célja:
megismerni a jelentkező motivációját, elhivatottságát az óvodai nevelő szakmai képzés iránt
Feladat:
  • 2-3 percben foglalja össze, hogy miért szeretne óvodai nevelő lenni
  • beszéljen arról, hogy tervei között szerepel-e a szakirányú, felsőoktatási továbbtanulás
Az elbírálás szempontjai:
a jelentkező rendelkezzen a szakma iránti elhivatottsággal, motiváltsággal

Szeged, 2024. február 26.

Horváth Levente Attila
igazgató